13. 2. 2018

Upoutávka na pořad Halloween nebyla vhodná pro děti

Provozovatel FTV Prima, spol. s r.o. zařadil dne 28. října 2017 ve 12.23 hodin do vysílání programu Prima COOL upoutávku na horor Halloween.

Upoutávka obsahovala ve velmi rychle se střídajících střizích řadu typických hororových výjevů – hrůzné nestvůry, děti a postavy, které vypadaly jako oživlí mrtví ze záhrobí, osoby potýkající se s život ohrožujícím extrémním ohrožením, osoby na útěku, v souboji s monstry, záběry na vyděšené a lekající se tváře postav. Tato vyobrazení byla šokující, děsivá, pracující s prvky hororové estetiky. Jednotlivé obrazy se objevovaly v rychlém sledu, odehrávaly se v přítmí a postrádaly širší kontext. Pocit děsu a nebezpečí zintenzivňoval zneklidňující, řezavý, jakoby vibrující zvuk doprovázený lidskými hrůznými a úpěnlivými výkřiky.

V citlivých divácích mohly uvedené výjevy vyvolávat hrůzu a úzkost a způsobit jim psychický otřes. Zejména na děti mohlo klipovité řazení hororových obrazů působit značně sugestivně a mohlo v nich vyvolat intenzivní pocit strachu.

Případ je o to závažnější, že upoutávka byla zařazena v poledním čase během soutěžního pořadu Pevnost Boyard, který s oblibou sleduje i řada dětských diváků. Jejímu zhlédnutí pak, na rozdíl od samotného pořadu, nemohli rodiče dětských diváků nijak předejít, protože její odvysílání neočekávali.

Je třeba podotknout, že samotný film Halloween je určen pouze pro dospělé publikum. Například v Německu, Velké Británii či Norsku je přístupný od 18 let. Provozovatel přesto necitlivě vybral z děje značně zneklidňující obsahy a sestavil z nich programovou upoutávku.

Na rizikovosti upoutávky nic neubral ani komentář, který zobrazený obsah způsobem typickým pro program Prima COOL ironizoval. Dětský divák totiž nebyl schopen nadsázku v komentáři dekódovat, resp. znevažující komentář působivost záběrů nijak nesnižoval.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se analýzou upoutávky, zpracované na základě diváckého podnětu, zabývala na svém zasedání a rozhodla upozornit provozovatele na porušení povinnosti nezařazovat v době od 6.00 hodin do 22.00 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých.

 

- ZPĚT -
predchozí
11. 5. 2018

Třetí ročník konference Média dětem, média s dětmi bude věnován rozhlasu

Letošní ročník konference Média dětem, média s dětmi, pořádaný Radou pro rozhlasové a televizní vysílání v rámci ZLÍN FILM FESTIVAL 2018, se tentokrát zaměří na vztah dětí a rozhlasového vysílání. Bude se zamýšlet nad tím, co rádio nabízí dnešním dětem, a to nejen jako posluchačům, ale také jako…
4. 5. 2018

Moc osudu pro děti ohrožující

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na svém zasedání dne 10. dubna 2018 rozhodla upozornit provozovatele programu KINO BARRANDOV, Barrandov Televizní Studio a.s., na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., tedy povinnosti nezařazovat mezi 6. a 22. hodinou do vysílání…
23. 4. 2018

Studie Ofcom Děti a rodiče: využití médií

Britský audiovisuální regulátor Ofcom vydal 29. listopadu 2017 Zprávu o přístupu rodičů a jejich dětí k médiím. Zpráva rozebírá mediální gramotnost nejen dětí jakožto chráněné skupiny diváků, ale i jejich rodičů, neboť ti mají podstatný vliv na to, co a jak jejich děti konzumují. Zpráva detailně…
13. 4. 2018

Fenomén „pro-ana blogů“ a jeho nebezpečí

O nebezpečné nemoci mentální anorexie již dnes bezpochyby slyšel každý z nás, stejně tak o jejích nemalých rizicích – bohužel, v tomto případě se jedná i o statisticky významné riziko smrti. Jde o psychické onemocnění s vážnými somatickými následky. My se nyní podíváme nejen na samotnou nemoc, ale…
6. 4. 2018

Pohádky o perverzních prasátcích aneb DIGITÁLNÍ RODIČOVSTVÍ

S laskavým svolením časopisu ČILICHILI, společnosti Vodafone Czech Republic a.s., zveřejňujeme článek z únorového vydání tohoto periodika. Věříme, že text, který varuje před některými nebezpečími, která mohou číhat na děti v prostředí internetu, zaujme i čtenáře webu Děti a media.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media