Doporučená literatura

Chcete-li se o vlivu médií dozvědět více, doporučujeme vaší pozornosti následující publikace a internetové odkazy:

Mediální výchova v rodině : Postoje, nástroje, výzvy

Zdeněk Sloboda

Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, Centrum kulturácích, mediálních a komunikačních studií, edice Kultura–média–komunikace – Paedagogia mediorum, 2013

ISBN 978-80-244-4496-3

Kniha si klade za cíl zpřehlednit oblast mediální výchovy a rozšířit diskusi o ní mimo oblast školství, jelikož se děti s médii setkávají nejdříve v rodině. Zaměřuje se především na rodiče a na nástroje mediální výchovy, které mají k dispozici – jde o záměrné působení na děti v podobě pravidel, které zakazují či povolují užívání určitých médií nebo konzumaci určitých mediálních obsahů, o výchovně motivované diskuse o médiích nebo o společné užívání medií. Širším rámcem pro tyto nástroje jsou postoje k médiím, k jejich předpokládanému vlivu. Použita jsou převážně česká výzkumná data z let 2005–2009.

Hustej INTERNET

Hustej INTERNET

Lenka Eckertová, Ilustrace: Lucie Seifertová

Prchal Petr : Praha, 2014

ISBN: 978-80-87003-39-8

Populárně-naučná publikace se zaměřuje na bezpečné chování dětí na internetu. Cílovou skupinou jsou děti kolem 10 let a jejich rodiče. Záměrem knihy je poučit děti o online rizicích, prevenci a řešení problémů zábavnou formou. Na modelových situacích popisovaných desetiletým Michalem jsou ukázány nástrahy, do kterých se můžou děti na internetu dostat (kybergrooming, kyberšikana, hry a závislosti, škodlivý software, reklama atd.). Kniha vyšla dne 11. února 2014 na Mezinárodní den bezpečnějšího internetu ve spolupráci s Národním Centrem Bezpečnějšího Internetu. O knize jsme informovali ZDE.

Jak ochránit děti před pornografií na internetu

Jak ochránit děti před pornografií na internetu

Mary Muller

Praha : Portál, 2014

ISBN: 978-80-262-0694-1

Kniha seznamuje s nebezpečím, jaké pro děti představuje pornografie na internetu. Kniha upozorňuje na možná úskalí internetu, kdy se dítě může jediným kliknutím dostat na pornografické stránky, obsahující explicitní scény. Výzkumy přitom prokázaly jednoznačnou souvislost mezi konzumací pornografických obsahů a předčasným zahájením pohlavního života dospívajících. Sledování pornografických obsahů zkracuje dětství, probouzí předčasný zájem o sexualitu u dětí, které na ni ještě nejsou připraveny. Děti a dospívající, kterým je pornografie zpřístupněna, ať již prostřednictvím televize, či na internetu, získávají velmi deformovanou představu nejen o sexu, ale zejména o navazování a udržování intimních vztahů mezi partnery. Častěji se také stávají pachateli sexuálně násilných činů.

Nová ekologie médií : konvergence a mediamorfóza

Digitální demence : jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum

Manfred Spitzer

Brno : Host, 2014

ISBN 978-80-7294-872-7

Digitální média (počítače, smartphony, herní konzoly a v neposlední řadě i televize) vedou k tomu, že je mozek méně používán, čímž jeho výkonnost časem klesá. Jakmile člověk přestane vyvíjet duševní úsilí, ochabuje mu paměť. Nervové spoje odumírají, ty nové nepřežijí, protože jich není třeba. U mladých lidí se tím opožďuje vývoj mozku, jejich duševní výkonnost tedy od počátku zůstává pod úrovní svých možností. To se netýká jen myšlení, nýbrž i vůle a emocí a především sociálního chování. U dětí a mladistvých dramaticky klesá vinou digitálních médií schopnost učení a výsledkem jsou poruchy pozornosti a čtení, úzkost a otupělost, poruchy spánku a deprese, nadváha, sklony k násilí a úpadek společnosti. Jak vyplývá z reprezentativní studie, provedené na vzorku více než dvou tisíců dětí a mladistvých ve věku 8–18 let, v USA dnes mladiství věnují digitálním médiím více času (alespoň sedm a půl hodiny denně) než spánku. V Německu i anglosaském světě vzbudila kniha mimořádný ohlas jak mezi rodiči a pedagogy, tak i mezi odbornou veřejností, byť reakce byly často rozporuplné. O knize referuje např. Mensa ČR na webu deti.mensa.cz, určeném pro nadané děti, jejich rodiče a učitele, a to v článku: Z internetu navždy zhloupnete, tvrdí špičkový německý psychiatr.

Nová ekologie médií : konvergence a mediamorfóza

Nová ekologie médií : konvergence a mediamorfóza

Karol Jakubowicz

Zlín : VeRBuM, 2013

ISBN 978-80-87500-38-5

V  jedné ze svých posledních knih se mediolog a politolog Karol Jakubowicz (1941-2013) věnuje proměně médií, k  níž dochází v  důsledku nových technologií a nových médií. Jednotlivé kapitoly mapují procesy a důsledky proměny současných médií ve vztahu k  tradičním médiím, mediálnímu systému, žurnalistice i komunikaci v  demokratických společnostech. Kniha se opírá jak o dlouholetou osobní zkušenost autora jako mezinárodně uznávaného experta EU a UNESCO, tak i o bohatou bibliografii a řadu internetových zdrojů. Originál knihy je z r. 2011, v češtině vyšla v listopadu r. 2013 a je k dispozici jak v síti knihkupectví, tak na internetu. Nová ekologie médií je doporučována jako příručka pro novináře, studenty, učitele a ostatní zájemce, kteří se potřebují zorientovat v rychle se měnícím prostředí médií – k tomu dobře poslouží podrobný rejstřík a bohatá bibliografie.

Bezpečnost dětí na Internetu. Rádce zodpovědného rodiče.

Bezpečnost dětí na Internetu. Rádce zodpovědného rodiče.

Daniel Dočekal, Lenka Eckertová

Brno : Computer Press, 2013

ISBN: 978-80-251-3804-5

Pro správnou orientaci dětí ve virtuálních médiích je klíčová tzv. "internetová gramotnost". Ta na jedné straně představuje schopnost efektivně údaje vyhledat a rozlišit relevantní zdroje od nedůvěryhodných, na druhé straně zahrnuje znalost pravidel online komunikace i pohybu v online prostředí. Jen znalost a dodržování těchto pravidel pomůže dětem k bezpečnému využívání Internetu, minimalizaci možných rizik a schopnosti reagovat na nestandardní situace. Text popisuje praktické rady, jak problémům předejít a jak je řešit; postupy a návody, kontakty na pracoviště nabízející pomoc, tipy na vhodný software či odkazy na další zdroje informací.

Lenka Eckertová se tématu online rizik a jeho zprostředkování veřejnosti se v současnosti věnuje v Národním centru bezpečnějšího internetu (Saferinternet.cz). Daniel Dočekal se nyní zabývá především vlastní publicistickou činností, poradenstvím a vedením besed pro děti na téma internetové bezpečnosti, zejména v oblasti sociálních sítí.

Úvod obsahuje vyjádření JUDr. Miroslav Antla, vysokoškolského pedagoga, Taťány le Moigne, ředitelky českého Googlu, plk. Mgr. Karla Kuchaříka, vedoucího odboru informační kriminality z Policejního prezidia ČR, a ekonomky Markéty Šichtařové, zakladatelky a ředitelky společnosti Next Finance.

Internetová kriminalita páchaná na dětech : psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality

Internetová kriminalita páchaná na dětech : psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality

Lenka Hulanová

Praha : Triton, 2012

ISBN: 978-80-7387-545-9

Seznámení s jednotlivými druhy internetové kriminality páchané na dětech a se základními psychologickými poznatky o pachatelích a jejich obětech.

Generace dnešních dětí je internetová. Děti jsou dnes mnohdy lépe informované o nových technologiích než jejich rodiče. Využívají digitální média pro poznávání světa i pro svoje dětské aktivity. Mohou se zde hodně naučit, ale také hodně ztratit. Internet představuje totiž velmi snadnou cestu k dětem pro různé kriminální a sexuální pachatele. Kniha se snaží popsat a představit různé druhy internetové kriminality, její pachatele a agresory, ale také oběti. Druhá část knihy je přímo věnovaná výzkumu kazuistik dětských obětí internetové kriminality a zkušenosti dnešních dětí s internetem.

Podkladem této publikace je autorčina diplomová práce, za kterou obdržela v roce 2010 ocenění od nadace Prof. PhDr. Zdeňka Matějčka, Csc. Kniha je určena odborníkům, ale také laické veřejnosti a zejména pak rodičům.

Děti a online rizika

Děti a online rizika

sborník studií

Barbora Krčmářová et al.

Praha : Linka bezpečí, 2012

ISBN: 978-80-904920-2-8

Text je zaměřen a na online aktivity dětí a dospívajících a důsledky, které na jejich život a vývoj mohou mít. Cílem je také seznámit čtenáře s příklady z praxe či přinést inspiraci pro výchovné a vzdělávací působení.

K mediální výchově
K mediální výchově

Mediální výchova a komunikační strategie v teorii a praxi.
Tomáš Frank; Věra Jirásková
Praha : SPHV, 2008
ISBN: 978-80-904187-4-5

Média nepřinášejí stoprocentní realitu, ale s pomocí zlomků reality vytvářejí svůj vlastní, zploštělý virtuální výklad událostí či světa. Výklad základních pojmů a souvislostí s důrazem na školský sektor (učebnice).
Mediální výchova
Mediální výchova

metodika
Jan Pospíšil; Lucie Sára Závodná
Kralice na Hané : Computer Media, 2010
ISBN: 978-80-7402-040-7
Metodika daného předmětu pro učitele: nápady k oživení hodin, ukázkové hodiny či méně tradiční metody.
Sociální a mediální komunikace
Sociální a mediální komunikace

Josef Musil
Praha : Nakladatel Univerzita Jana Amose Komenského, 2010
ISBN:  978-80-7452-002-0

Učebnice pro vysoké školy obsahuje základní poznatky z oblasti sociální a mediální komunikace, základní pojmy z teorie komunikace a analýzu možných rizik a přínosů současných masmédií.
Masová komunikace a veřejné mínění
Masová komunikace a veřejné mínění

Lukáš Urban; Josef Dubský; Karol Murdza
Praha : Grada Publishing, 2011 (edice Žurnalistika a komunikace)
ISBN: 978-80-247-3563-4
Problematika masové komunikace a veřejného mínění poutá v poslední době stále více pozornosti nejen odborné, ale i laické veřejnosti. Už při letmém pohledu na současnou společnost člověk velice rychle pochopí, proč je nazývána společností médií a informací, společností komunikující a znalostní, společností celebritní, karnevalovou a legrační. Je ale opravdu tak legrační? Renomovaní čeští a slovenští autoři koncipují svoji knihu jako vizitku současné společnosti. Analyzují proměny sociální a masové komunikace, média a jejich vybrané problémy, téma kultury a masové kultury, veřejného mínění a jeho významu. Zvláštní pozornost věnují problému mediální prezentace násilí a zločinu. Unikátní publikaci jistě ocení studenti příslušných oborů vysokých škol, vyšších odborných škol, ale i široká veřejnost. (nakladatelská anotace)
Psychologie médií
Psychologie médií

David Giles
Praha : Grada Publishing, 2012 (ediční řada Z pohledu psychologie)
ISBN: 978-80-247-3921-2
Práce se věnuje historii masmédií, způsobům přemýšlení o psychologii a médiích, vlivům médií na prosociální a antisociální chování, psychologii reklamy, účinkům médií na tělesný vzhled i stravovací návyky konzumentů, konceptu parasociální interakce, psychologii slávy a celebrit, fenomému fanouškovství, adoraci celebrit, vysvětlení obliby přitažlivosti reality show, konceptu rámování médii, roli masmédií ve vývojové psychologii, internetu a tzv. nových médiím (např. on-line seznamky). Kniha obsahuje slovníček pojmů.
Autor je lektorem psychologie médií při britské University of Winchester.
Psychológia médií
Psychológia médií

Elena Hradiská, Samuel Brečka, Zbyněk Vybíral 
Bratislava : Bratislavská vysoká škola práva, 2009 
ISBN: 978-80-89447-12-1 
Slovensky psaná kniha se zabývá oblastí psychologie médií. Dává do souvislostí jevy, skutečnosti, vlastnosti a vztahy, které se protínají s jinými vědeckými disciplínami.
Kromě slovenského textu je součástí práce i kapitola předního českého psychologa komunikace Zbyňka Vybírala, soustředěná na základní pojmy a souvislosti této části oboru.
Kniha o televizi
Kniha o televizi

Jeremy Orlebar
Praha : Akademie múzických umění, 2012
ISBN: 978-80-7331-246-6
Učebnice věnovaná televizi, televiznímu vysílání a výrobě televizních pořadů, jejímž autorem je britský režisér a producent J. Orlebar (anglický název knihy je The Television Handbook).
Kniha se zabývá jednotlivými oblastmi britského televizního vysílání a televizní produkce je určená nejen televizním odborníkům, studentům a zájemcům o práci v televizi. První dvě části uvádějí do problematiky a přinášejí informace o vývoji současné televize, vysvětlují pojmy televizní regulace, vysílání veřejné služby a základní koncepty televizního vysílání, jež zahrnují televizní žánry, druhy narativu, hudební televizi i programové schéma a publikum. Další části knihy se detailně zaměřují na praxi televizních tvůrců a institucí, pro něž tvůrci pracují, na praktickou tvorbu pořadů zahrnující mj. i technické vybavení televizního studia a popis výrobních fází televizních pořadů. Knihu doplňuje slovník vybraných pojmů.

Mediální zlo – mýty a realita
Souvislost mezi sledováním televize a agresivitou u dětí

Adam Suchý

Praha : Triton, 2007
ISBN: 978-80-7254-926-9

Studie mapuje problematiku násilí v televizi a jeho působení na děti školního věku.

Lze najít přímou souvislost mezi mediálním násilím a následným agresivním chováním děti a mladistvých? Tato otázka stojí v úvodu knihy. Autor zastává názor, sdílený většinou odborné veřejnosti, že ano. Svá tvrzení dokládá teoriemi a studiemi našich i světových odborníků, ale také výsledky vlastního výzkumu sledovacích návyků žáků 5. a 8. tříd základní školy. Vztah dětí a masmédií omezuje na vztah dětí a televize, kdy v televizním vysílání rozlišuje násilí informační, ve zpravodajství, a zábavné - ve filmech a pořadech, které je obzvláště nebezpečné. Snaží se vymezit rizikovou skupinu dětí, kterou negativní efekty související s působením televize nejvíce ohrožují: jedná se o diváky mladší 12 let, sledující televizi více než 3 hodiny denně, preferující akční, násilné a hororové filmy, kde se zobrazuje samoúčelné, adorované násilí.

Masová média
Jan Jirák, Barbara Köpplová

Praha: Portál, 2009
ISBN: 978-80-7367-466-3

Úvod do mediální komunikace, nástin její historie i současných podob. Rozbor role médií v moderní společnosti, pohled na jejich produkci, publikum a společenský kontext působení masmédií.
Autoři se značnou teoretickou i praktickou zkušeností v oblasti fungování médií v České republice nabízejí podrobné uvedení do studia médií z hlediska sociálněvědní disciplíny mediální studia. Jejich ústředním zájmem je mediální komunikace jako obecný pojem, který zahrnuje institucionalizovanou symbolickou interakci a složky, které se na ní podílejí, tedy média, publikum, společenský kontext. Jde o pohled, který bere v úvahu historii i současnost mediální scény i mediálních studií u nás. Výklad je doplněn řadou příkladů z České republiky i ze zahraničí. Kniha je určena především studentům sociálních věd, odborníkům v těchto oblastech, pracovníkům médií, marketingu a reklamy, pedagogům, sociálním psychologům.

Média a společnost
Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace
Jan Jirák, Barbara Köpplová

Praha : Portál, 2003
ISBN: 978-80-7367-287-4

Učebnice přibližuje některé aspekty vlivu masových sdělovacích prostředků na společnost.
Shrnutí poznatků o podstatě mediální komunikace coby institucionalizované interakce mezi veřejností, masmédii a společenskými souvislostmi. V současnosti média vstupují do soukromého života jedince a dávají mu veřejný rozměr. Současně formují i podobu veřejného života společnosti a vnáší do něj zcela intimní prvky. Dochází však k dynamické interakci, neboť soukromá i veřejná sféra určují chování masových sdělovacích prostředků. Schopnost analýzy vnějších podnětů tudíž stále více vyžaduje schopnost zpracovat a vyhodnotit vliv médií... Učební text má studentům sociálních věd i odborné veřejnosti shrnout základní poznatky o současné podobě fungování masmédií ve společnosti a naznačit budoucí trendy.

Úvod do teorie masové komunikace
Denis McQuail

Praha : Portál, 2002
ISBN: 978-80-7367-338-3

Rozsáhlá učebnice základů masové komunikace s přesahem do praxe. Publikace probírá hlavní oblasti teorie a fungování masových médií, je určena psychologům, pedagogům, odborníkům sociálních oborů, ekonomům, novinářům, manažerům v oblasti marketingu a reklamy.

Novější vydání:

Úvod do teorie masové komunikace

Denis McQuail

Praha : Portál, 2009
ISBN: 978-80-7367-574-5

Slovník mediální komunikace
kolektiv, Irena Reifová

Praha : Portál, 2004
ISBN: 80-7178-926-7

Slovník se soustřeďuje zejména na základní pojmy vyskytující se v nejznámějších komunikačních teoriích, zabývajících se vztahem médií a společnosti.

Jednotlivá hesla mapují různé vědy, které souvisejí s mediální komunikací (psychologii komunikace, sémiotiku, sociologii), vysvětlují však také pojmy týkající se sdělovacích prostředků a sociální komunikace. Kniha je dílem našich předních odborníků na mediální studia a zároveň prvním soustavným českým vědeckým projektem, který zachycuje současný stav mediální vědy. Obsahuje více než 200 hesel týkajících se žurnalistiky, teorií komunikace a fenoménů souvisejících s masovými sdělovacími prostředky.

Systémy médií v postmoderním světě
Tři modely médií a politiky
Daniel C. Hallin, Paolo Mancini

Praha : Portál, 2008
ISBN: 978-80-7367-377-2

Kniha, která představuje základní přehled národních mediálních systémů euro-amerického prostoru, je přelomovou studií z oblasti systémového pohledu na média.

Autoři rozlišují tři základní typy mediálních systémů – polarizovaně pluralitní, demokraticko-korporativní a liberální – přičemž srovnávají fungování politických a mediálních systémů ve třech geograficky a zároveň politicky spřízněných oblastech (státy kolem Středozemního moře, střední a severní Evropa, anglosaské země). Kniha dává nahlédnout do příčin zásadních rozdílností v přístupu médií k politice a komercionalizaci médií, k profesionalitě mediálních pracovníků a k jejich roli vzhledem k veřejnému mínění a veřejné sféře. Kniha je kvalitním studijním materiálem pro studenty oborů žurnalistika, mediální studia a politologie. D. C. Hallin je profesorem komunikačních věd a politických věd na Kalifornské univerzitě v San Diegu. P. Mancini přednáší politickou komunikaci na Fakultě politických věd na univerzitě v Perugii.

Základy mediální výchovy
Rozumět médiím
kol., Jan Jirák, Marek Mičienka

Praha : Portál, 2007
ISBN: 978-80-7367-315-4

Metodický materiál pro výuku mediální výchovy seznamuje žáky a studenty s principy fungování médií, učí je kritickému přístupu k médiím a uvádí do základů mediální gramotnosti.

Příručka mediální výchovy, kterou připravila společnost Partners Czech, o. p. s., spolu s Centrem pro mediální studia Fakulty sociálních studií UK v rámci projektu hrazeného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Metodický materiál pro výuku mediální výchovy seznamuje žáky a studenty s principy fungování médií, učí je kritickému přístupu k médiím a uvádí do základů mediální gramotnosti. Mediální výchova je jedno z průřezových témat, která se nově učí žáci ZŠ a SŠ. Učí se buď jako samostatný předmět nebo integrovaně v hodinách českého jazyka, základů společenských věd, občanské nauky nebo se přetváří do podoby projektu (např. celoškolní den s reklamou). Kniha je určena pedagogům na 2. stupni ZŠ, SŠ a na všech typech gymnázií, vysokoškolským pedagogům, studentům pedagogiky a mediálních oborů na VŠ.

Kapitoly z dějin a teorie médií
Praha : Akademie výtvarných umění, 2010
ISBN: ISBN 978-80-87108-16-1

Třetí svazek Edice VVP přináší překlady klíčových textů předních světových historiků a teoretiků médií. Pozornost je v nich věnována filosofickým, sociologickým, estetickým a historickým problémům médií a komunikace.

Zpravodajství v médiích
kol., Barbora Osvaldová

Prajha : Karolinum, 2011
ISBN: 978-80-246-1899-9

Publikace obsahuje články různých autorů věnovaných fenoménu zpravodajství.

Kniha mapuje různé oblasti zpravodajství – počínaje nejstarší žurnalistikou psanou, přes agenturní, audiovizuální, fotožurnalistiku, až po produkci tzv. nových médií. Samostatná kapitola je věnována jazyku zpráv a zpravodajství a pro úplnost je zařazena i prakticky zaměřená kapitola o žurnalistice v extrémních situacích.

Dějiny českých médií
Petr Bednařík, Jan Jirák, Barbara Köpplová

Praha : Grada, 2011
ISBN: 978-80-247-3028-8

Učebnice mapuje dějiny tištěných médií od vzniku knihtisku v polovině 15. století do současnosti a také historii vysílacích médií existujících zhruba od 20. let 20. století. Úvodní kapitola vysvětluje pojem masová média, obsahuje přehled typů masmédií a zabývá se vztahy mezi masovými médii a žurnalistikou. Hlavní část textu popisuje počátky tištěných médií ve světě a v českých zemích od 15. do 18. století, vývoj médií na našem území od konce 18. do konce 19. století, v meziválečném Československu, za druhé republiky a protektorátu, v období mezi lety 1945-1948, v dobách komunistického totalitního režimu i po sametové revoluci. Historický vývoj našich médií je zasazen do kontextu českých i světových dějin a vývoje masmédií ve světě. Součástí jednotlivých kapitol jsou rovněž stručné životní osudy významných osobností ze světa médií. Obsahuje též přehled literatury, rejstřík, tabulky.

Jak rozumět médiím
Extenze člověka
Marshall McLuhan

Praha : Mladá fronta, 2011
ISBN: 978-80-204-2409-9

Marshall McLuhan (1911–1980) je jedním z nejvýznamnějších teoretiků masových médií a sociologů kultury a jeho dílo patří k základním pilířům společenských věd.

Publikace věnovaná vlivu komunikačních technologií na myšlení člověka a sociální kulturu. Základní dílo významného kanadského teoretika masových médií.

McLuhanova myšlenkově závažná kniha vyšla poprvé roku 1964, dnes je opět inspirativním zdrojem výkladu o proměnách společnosti, ke kterým dochází v důsledku vývoje komunikačních prostředků. Autorovo pojetí médií je velmi široké – pod pojem médií tak spadá vedle novin, rozhlasu a televize např. i knihtisk, telefon, kolo či peníze. Média chápe McLuhan jako "extenze člověka", jeho smyslů a možností, přičemž každá nová komunikační technologie vytváří pro člověka zcela nové prostředí a zároveň mění nazírání na svou předchůdkyni. Ačkoliv kniha vznikla před více než čtyřmi desetiletími, některé z jejích myšlenek a pojmů se staly trvalou součástí debaty o vlivu médií na lidskou společnost (globální vesnice, horká a chladná média, "médium je poselství").

Metody výzkumu médií

Tomáš Trampota, Martina Vojtěchovská

Praha : Portál, 2010
ISBN: 978-80-7367-683-4

Cílem knihy je seznámit čtenáře s metodami užívanými při výzkumu médií.

Dějiny českých médií 20. století

Jakub Končelík, Petr Orság, Pavel Večeřa

Praha : Portál, 2010
ISBN: 978-80-7367-698-8

Kniha se zaměřuje na vývoj médií (tisk, rozhlas a televize) a také na proměny tiskové agentury ČTK, mediální legislativy, cenzurní praxe a novinářské profese v době, kdy byly české země součástí Československa (1918-1992). Kniha je určena zejména studentům žurnalistiky a mediálních studií, historie, sociologie i jiných blízkých oborů, ale i pro všechny další zájemce o dějiny médií. Kniha je chronologicky sestavena a rozdělena do sedmi hlavních kapitol textu, které jsou vždy uvozeny heslářem a zakončeny shrnutím, doporučenou literaturou a obsahově zajímavou tabulkou se srovnávacími informacemi (o tehdejší společnosti, politice, médiích a novinářích - např. počet a ceny deníků, průměrná mzda novinářů, atp.). Doplněno obrazovou přílohou s náhledy na strukturu titulních stran klíčových periodik v různých časech.

Žurnalistika v informační společnosti - digitalizace a internetizace žurnalistiky
Barbora Osvaldová, Alice Tejkalová
Praha : Karolinum, 2009
ISBN: 978-80-246-1684-1

Práce přináší praktický přehled o základních tématech nových médií pro studenty žurnalistiky, praktikující novináře i námět k úvahám o budoucím společenském vývoji, jenž dnešní média dokumentují i spoluvytvářejí.

Cílem monografie skládající se ze třinácti příspěvků je nejen poskytnout různé osobní pohledy na digitalizaci, internetizaci a nová média, ale i zachytit jejich historii a naznačit další možný vývoj.

Rozhovory o interview
Praha : Karolinum, 2009
ISBN: 978-80-246-1618-6

Monografie poskytuje osobní pohledy řady autorů na žánr rozhovoru, vymezuje jeho postavení v historickém vývoji žánru až po současnou pozici v médiích. Uvedená práce navazuje na díla: O fejetonu a Pokusy a dobrodružství: poznámky k eseji.

Monografie vychází z vědeckého záměru Žurnalistika v informační společnosti. Jedná se třetí práci, která se zabývá jedním z publicistických žánrů. Praktický i teoretický pohled na rozhovor (interview) poskytli významní autoři – Alena Blažejová, Marek Eben, Oleg Kopáč, Ondřej Neff, Barbora Osvadová, Olga Sommerová, Jan Suk a řada dalších. Každý z oslovených autorů napsal stať o vlastním způsobu vedení rozhovoru, vyznal se ze zkušeností, zauvažoval o tom, čím by tento žánr měl být, co by měl či neměl představovat. Zastoupen je tradiční rozhovor z tištěných periodik, rozhlasové a televizní interview a také jeho modifikovaná internetová podoba. Lze se dovědět, jak dělat rozhovory na politická a kulturní témata i interview s různými osobnostmi. Popsán je postup, kdy rozhovor není denní záležitostí, ale předpokládá se jeho publikování, na zřeteli je i otázka autorizace. - "... rozhovor by měl být ušlechtilým, odvážným, nikoli jenom čas získávajícím taktizujícím soubojem". Bibliografie literatury k tématu a medailony autorů.

Jazyk v proměnách komunikačních médií
Jiří Kraus

Praha : Karolinum, 2008
ISBN: 978-80-246-1578-3

Publikace představuje ucelený a z hlediska obsahu velmi aktuální úvod do studia mediální komunikace a do analýzy textu. Studie se zabývá vztahem sdělovacích prostředků a jazyka a jejich vzájemného ovlivňování.

Tak jako se v posledních několika desetiletích překotně vyvíjejí sdělovací prostředky, média, vyvíjí se i jazyk. Jejich vzájemnou souvislost zkoumá studie prof. PhDr. Jiřího Krause, DrSc. Tento fenomén moderní doby rozebírá z řady hledisek, ať už v jejich vzájemném působení nebo ve vztahu vědy a laické veřejnosti a také z hlediska důsledků pro další vývoj a bohatost jazyka a zachování jeho identity.

James Bond a major Zeman
Ideologizující vzorce vyprávění

Příbram, Litomyšl : Pistorius & Olšanská; Paseka, 2007
ISBN: 978-80-87053-06-5; 978-80-7185-827-0

Sborník studií osmi studií o kultovních postavách ideologizovaných hrdinů, které bojují se zlem – James Bond a kádrově dokonalý major Zeman. Obě postavy jsou předmětem bádání skupiny literárních vědců z pohledu narativní psychologie, kulturologie, mýtu společenské determinace.

Zpravodajství
Tomáš Trampota

Praha : Portál, 2006
ISBN: 80-7367-096-8

Předmět sociologie zpravodajství poskytuje základní orientaci v pohledu na zpravodajství jako na sociální fenomén, seznamuje studenty se základními teoriemi, které se vztahují k popisu produkce zpráv, atd.

Propedeutická příručka přibližuje mediální zpravodajství jako sociální fenomén a interpretuje klasické koncepty mediálních studií.
V současnosti je zpravodajství považováno nejen za svébytný typ novinářské práce, ale i za specifický mediální žánr, který se těší výsadnímu postavení. Mediální zpravodajství lze chápat coby sociální instituci, jež plní vůči společnosti řadu podstatných funkcí. Kromě funkce informační udržuje kontinuitu existence společnosti, vytváří společenský konsenzus, pojímá konkrétní události v souvislostech a formuje společné identity. Zprávy poskytují nejen fakta, nýbrž obsahují i základní hodnoty sdílené s ostatními členy společnosti. Na základě tohoto ideového východiska Trampota přistupuje k analýze jednotlivých aspektů zpravodajské činnosti (např. produkce zpráv, společenský vliv). Věnuje se rovněž klasickým konceptům mediálních studií a stavu českého mediálního zpravodajství.

Realita/Fikce - říše klamu
François Jost
Praha : Akademie múzických umění, 2006
ISBN: 80-7331-056-2

Kniha je iniciační esejí k analýzám filmu, televize a audiovizuálních jevů obecně. Čtivým způsobem probírá problémy krize reprezentace, kterou zakoušíme v rozvinutém televizním a digitálním světě.

Francois Jost je předním evropským expertem na problematiku televize a audiovizuální komunikace. V této knize obrací pozornost zejména ke klasickému americkému filmu a takřka pomíjí další žánry jako dokumentární a televizní film. Každé audiovizuální dílo umisťuje do pole vymezeného třemi krajními polohami pravdivosti vůči realitě – dokumentu, fikce a ludického světa, jež se vzájemně dotýkají a prostupují. Jedním z takových fenoménů je reality show, která způsobuje, že jsme přímými svědky autentického děje. Kniha je určena především studujícím filmových škol.

Informace, komunikace a myšlení
Úvod do informační vědy

Jiří Cejpek

Praha : Karolinum, 2006
ISBN: 80-246-1037-X

Druhé, přepracované vydání úvodu do informační vědy.
Autor podává výklad tří klíčových pojmů: informace, komunikace a dokumentu, věnuje se informatizaci společnosti a popisuje postupnou přeměnu knihoven v moderní informační instituce, včetně tvorby digitálních knihoven a digitalizace dokumentů. Další kapitoly přinášejí dějiny a vývoj knihovnictví na území ČR 20. století. Na závěr jsou představeny základní trendy současného a budoucího vývoje informační vědy.

Boj o média
Dějiny nového kritického myšlení o médiích
Dieter Prokop

Praha : Karolinum, 2005
ISBN: 80-246-0618-6

Kniha v záběru od antiky po současnost nabízí výklad proměn médií a role veřejné komunikace v kontextu zápasů o dominanci ekonomickou, mocenskou a ideologickou.
Představitel kritické sociální teorie chápe média velice široce, jako jakýkoli fenomén, který měl u veřejnosti ohlas, vzbudil zájem či oblibu. Věnuje se proto starověkým dionýským slavnostem, středověkému obchodu s odpustky, novověkému rozvoji kapitalistických vztahů v médiích, formování bulvárního tisku, nástupu filmu, rozhlasu, televize, internetu i aktuálnímu trendu digitalizované mediální komunikace. Značně kritický přístup se pokouší interpretovat historické mediální struktury, jejich existenci a trvání z hlediska ekonomických, politických, společenských zájmů, tedy z hlediska výhod, jež společnosti nebo jejím určitým částem plynou z masmediálních struktur.

Jak myslet média
Eseje, přednášky, články a rozhovory 2004–2005
Karel Hvížďala

Praha : Máj; Dokořán, 2005
ISBN: 80-7363-047-8; 80-86643-14-X

Výbor autorových rozhovorů, esejů, přednášek a článků z let 2004 až 2005. Soustřeďují se hlavně na tři témata: novinářskou etiku, estetiku a míru poškození našeho jazyka či sémantickou inovaci.

Rozhovory přibližují názory vlivných osobností (např. Bělohradský, J. Klíma, V. Havel) nejenom na roli médií v současném světě, ale věnují se rovněž širším společenským otázkám (kupř. pravda, mezilidská komunikace). Přílohu tvoří Hvížďalovy eseje a články především o masmediální problematice (např. Watergate, Berlusconi, NOVA).

Moc a nemoc médií
Rozhovory a eseje
Karel Hvížďala

Praha : Máj; Dokořán, 2005
ISBN: 80-86569-70-5; 80-86643-07-7

Reprezentativní výběr z autorova publicistického díla. Rozhovory českého žurnalisty s představiteli veřejného života o významu masmédií a problémech současného světa.

Interviewy přibližují názory vlivných českých osobností (např. Bělohradský, Večerník, L. Vaculík, Štětina, I. Klíma) nejenom na roli masmédií v současném světě, ale věnují se i širším společenským otázkám (kupř. svoboda, elity, mezilidská komunikace). Přílohu tvoří Hvížďalovy tématicky velice různorodé eseje a články (např. kreslený humor, česko-německé vztahy, veřejnoprávní média).

Analýza obsahu mediálních sdělení
Lutz Hagen, Jakub Končelík, Irena Reifová, Helmut Scherer,Winfried Schulz

Praha : Karolinum, 2005
ISBN: 80-246-0827-8

Druhé, přepracované vydání knihy poskytující úvod do problematiky politické komunikace a obsahové analýzy masově mediovaných textů.

První část publikace uvádí do problematiky vztahu médií a veřejné sféry, ukazuje způsoby kvantitativního rozboru masově mediovaných sdělení a vyhodnocování zpravodajství. Druhá část knihy přináší konkrétní výsledky projektu, který se zabýval zobrazováním tzv. vánoční krize v České televizi na přelomu let 2000 a 2001 ve zpravodajství Českého rozhlasu.

Dějiny českých médií v datech
Rozhlas - Televize - Mediální právo
kolektiv

Praha : Karolinum, 2003
ISBN: 80-246-0632-1

Chronologický přehled historického vývoje československého a českého rozhlasového a televizního vysílání a legislativy týkající se dané oblasti.

Cílem publikace je uspořádání údajů dokumentujících vývoj jednotlivých médií jako důležitých sociálních institucí, jež se zásadním způsobem podílejí na vývoji moderní české společnosti. Chronologický přehled je doplněn stručnými medailony významných osobností. Většina uvedených záznamů je doplněna odkazy na použitou literaturu včetně archivních fondů, tiskovin, sbírek zákonů a internetových stránek. Příručka je určena studentům, novinářům a publicistům, i širší veřejnosti.

O televizi
Pierre Bourdieu

Brno : Doplněk, 2002
ISBN: 80-7239-122-4

Významný francouzský sociolog se ve své knize zabývá mechanismy neviditelné cenzury a vlivu televize (resp. médií) na společnost.

Sociologická analýza fenoménu televize z pera významného francouzského filozofa a sociologa 20. století. Publikace je vysoce kritickou a pronikavou studií vlivu televize a úlohy žurnalistů na formování společnosti. Autor považuje televizi za nástroj zaznamenávání skutečnosti, nikoli jak je tomu fakticky, za nástroj vytváření reality. Televize by měla sloužit k uplatňování přímé demokracie, nikoli jako prostředek symbolického útisku. Televize, prostřednictvím různých mechanismů představuje, podle názoru autora, fatální nebezpečí pro umění, literaturu, vědu a kulturu vůbec. Publikace je záznamem dvou autorových televizních pořadů.

Úvod do studia médií
Graeme Burton, Jan Jirák

Brno : Barrister & Principal, 2001
ISBN: 80-85947-67-6

Monografie věnovaná podrobnému rozboru světa médií a jeho vlivu na společnost i jednotlivce. Základ knihy tvoří překlad z angličtiny, který vznikl v polovině devadesátých let. Český teoretik médií J. Jirák práci doplnil o poznatky o mediální scéně v naší republice. Kniha je určena nejen studentům, kteří se věnují problematice médií, ale i všem laickým zájemcům.

Ubavit se k smrti
Veřejná komunikace ve věku zábavy
Neil Postman

Praha : Mladá fronta, 2010
ISBN: 978-80-204-2206-4

Autor – významný mediální teoretik – ve své knize vyjádřil svůj skeptický pohled na směr vývoje mediální sféry a především na roli televize.

Studie zkoumá vliv televize na současnou strukturu lidského myšlení. Jednotlivá historická období podléhají vlivu různých médií (např. tisk, televize), která diktují kulturní postoje a tak formují naše vědomí. Současnost charakterizuje dominantní role televize, prosazující bezobsažnou zábavu. Cestu z útlaku bezobsažnosti představuje škola - vzdělání umožňuje získat určitou kontrolu nad televizí. Autor kritizuje vliv televize na poznání světa a komunikační formy současné kultury.

Televizní zprávy – psychický nátlak?

Ivan Vágner

Praha : Argo, 1997
ISBN: 80-7203-160-0

Studie zkoumá podstatu, význam a vliv televizního zpravodajství.
Televizní zpravodajství vytváří obraz světa, jelikož na jeho základě vnímáme řadu důležitých skutečností a dokonce utváří naše vlastní plány do budoucna. Vzniká tak pseudorealita, která manipuluje člověka... Toto ideové východisko autor dokazuje na zpravodajství českých veřejnoprávních i komerčních televizních stanic.

Ovladač je můj aneb Jak na média

Klára Smolíková

Praha : Albatros, 2006
ISBN: 80-00-01865-9

Příručka je určena dětem od 9 let. Snaží se vysvětlit pojem médium a jeho význam pro dnešní společnost. Média ukazuje v různých podobách: od knihy se dostává až k těm nejnovějším, která jsou spojena s vývojem počítačů. Kniha zdůrazňuje, jak často jsou média v dnešní době používána a že jejich vliv na člověka není zanedbatelný.

Knížka přináší informace o možnostech komunikace, druzích písma, vzniku knih, jak se stát správným čtenářem, o bulvárním tisku, reklamních kampaních a o mnoha dalších zajímavostech z této oblasti.

10 let v českých médiích
kolektiv

Praha : Portál, 2005
ISBN: 80-7178-925-9

Sborník zkoumá některé aspekty vývoje českých médií v letech 1995 až 2005.
Tématicky značně různorodé texty našich předních žurnalistů a mediálních expertů (např. společenský vliv médií, novinářská etika, vztah politiků k novinářům) přibližují některé problémy českých masmédií v období internetu a nástupu digitalizace. Analýza vývoje některých atributů české mediální scény na přelomu tisíciletí.

Psychologie reklamy

Jitka Vysekalová a kolektiv

Praha : Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-4005-8

Systematické úsilí vymezit samu podstatu a základní principy fungování reklamy a objasnit vliv propagace na lidskou psychiku. Autorky tohoto ideového východiska využívají k analýze základních postupů, speciálních psychologických technik i praktického uplatnění teoretických poznatků v reklamní činnosti.

Čtvrté vydání se nově věnuje například moderním směrům marketingové komunikace týkajícím se sociálních sítí, dále neuromarketingu, významu emocí a sociokulturním faktorům tvorby reklamy. Čtenáři dále získají aktualizované údaje o reklamě v médiích, seznámí se s novými příklady efektivních kampaní z roku 2010, dalšími příklady testování reklamy, novými údaji výzkumu postoje české veřejnosti ke značkovému zboží, novými poznatky k účinnosti reklamy na internetu atd.

Jak (pře)žít s médii. Příležitosti a hrozby informačního věku a nové úkoly pedagogiky.

Uwe Buermann

Hranice : Fabula, 2009
ISBN: 978-80-86600-58-1

Vývoj informačních a komunikačních médií, psychologické a sociologické důvody jejich používání a masového rozšíření a jejich vliv (nejen) na děti. Určeno rodičům a pedagogům.

Televize, internet, mobilní telefony a další média vtrhla do našich životů a není pochyb o tom, že ovlivňují nejen naše komunikační chování. Velmi mnoho otázek se také vynořuje v souvislosti s jejich vlivem na naše děti. Jak můžeme jako rodiče a pedagogové čelit všudypřítomnosti médií v dětském životě? A jestliže na děti působíme svým vzorem, jak se my sami můžeme vymanit z přílišného vlivu médií? Jak se můžeme stát jejich svéprávnými uživateli?

Dítě a reklama : odborná konference s mezinárodní účastí - Zlín 28. května 2003 : 43. mezinárodní festival filmů pro děti a mládež
[sborník sestavil a redakčně zpracoval Dušan Pavlů]
Zlín : Amasia, 2003
ISBN: 80-239-0417-5
Média a násilí
přednášky a diskuse ze semináře, který uspořádaly společnost Corona a Stálá komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v rámci Mezinárodního festivalu animovaných filmů AniFest 2005 (Třeboň, 7. května 2005)
Praha : Corona, 2005
ISBN: 80-903363-5-3
Elektronická média v informační společnosti
Josef Musil
Praha : Votobia, 2003
ISBN: 80-7220-157-3
Publikace na aktuální téma rozebírá vliv a společenské účinky elektronických médií se zřetelem na vznikající rizika.

Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání

Jan Jirák; Radim Wolák (ed.)

[Praha] : Radioservis, 2007
ISBN: 978-80-86212-58-6

Sborník příspěvků vzniklých na základě konferencí pořádaných Centrem mediálních studií CEMES a Institutu komunikačních studií a žurnalistiky UK FSV řeší vazby mezi vzdělaností, mediální gramotností a médii.

Příspěvky jsou v publikaci rozděleny do tří oddílů: v prvním jsou soustředěny texty, které se pokoušejí vymezit mediální gramotnost jako kompetenci svého druhu a mediální výchovu jako oblast, resp. téma vzdělávání. Druhý oddíl soustředí příspěvky věnující se různým dílčím oblastem a tématům mediální výchovy. Třetí část shromažďuje texty, které se víc soustřeďují na proměny profesionalizace práce v médiích jako svébytné oblasti mediální výchovy.

Kriminalita, veřejnost a média
problémy, o nichž se příliš (ne)mluví

Renáta Vesecká; Jakub Chromý

Praha : Linde, 2009
ISBN: 978-80-7201-772-0

3 statě: Fenomén kriminality v médiích, Právnická profese na počátku třetího tisíciletí, Veřejnost a kontrola kriminality.

Jedná se o zamyšlení nad médii, které napsali doktoři práv, nikoli mediální odborníci. Kniha bohatá na počet použitých pramenů.

Regulace médií

Olga Pouperová

Praha : Leges, 2010
edice Student
ISBN: 978-80-87212-48-6

Kniha se věnuje vztahu státu a sdělovacích prostředků. Popisuje platnou legislativu v České republice a věnuje se možným omezením mediálních sdělení.

Manipulace v médiích

Maciej Tadeusz Iłowiecki; Petr Žantovský

Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2008
ISBN: 978-80-86723-50-1

Průvodce po základních pojmech, formách a metodách manipulace v masmédiích, a to včetně jejích ekonomických, kulturních, politických a etických souvislostí.

Základ knihy tvoří studie polského novináře a pedagoga Dvě zrcadla z knihy Moc a nemoc médií. Pro český překlad byl původní text M. Ilowieckého doplněn o reálie týkající se České republiky. Spoluautorem knihy se tak stal P. Žantovský. Kniha se zabývá mediální manipulací v prostředí standardních demokracií, v české společnosti tedy zhruba od roku 1989, i když okrajově jsou zde zmíněny i jevy související s manipulací a propagandou v totalitních režimech 20. století - nacismu a komunismu. Autoři předkládají a vysvětlují hlavní druhy, formy a metody manipulace, mediální praktiky sloužící propagandistickým zájmům vybraných osob či skupin. Teorie je doložena konkrétními příklady z praxe.

Sex v reklamě

Lenka Nejezchlebová

Liberec : Bor, 2010
ISBN: 978-80-86807-83-1

Sex sells. Sex prodává. Tak zní jedno z nejotřepanějších hesel marketingu a reklamy. Ale jak reklamní tvůrci ve skutečnosti se sexuálními znaky pracují? Publikace Sex v reklamě mapuje a kategorizuje typy sexuálních informací, které se objevují v soudobé české tištěné reklamě. Autorka se zaměřuje především na skrytou komunikaci sexuálních významů, na práci reklamy s narážkami, subtilními náznaky a dvousmysly, ale i na její nakládání s explicitním sexuálním sdělením.

Islám v médiích
Mediální reprezentace sporu o karikatury islámského proroka Mohameda v Mladé frontě DNES

Lucie Sedláčková

Liberec : Bor, 2010
ISBN: 978-80-86807-65-2

Pro mnoho lidí může být spojení masových médií a rasismu nečekané. Tento vztah je však těsnější, než se na první pohled zdá. Dokazuje to i tato kritická analýza mediální reprezentace sporu o karikatury proroka Mohameda v deníku Mladá fronta Dnes v roce 2006. Autorka analyzuje reprezentaci sociálních činitelů a intertextualitu ve vztahu k sociálnímu kontextu a mediálnímu diskurzu. Islám je spojován s celou řadou mýtů, stereotypů a předsudků, ke kterým současná média vydatně přispívají. Islám představují většinou jako nebezpečí. Cílem této knihy je přispět k pochopení vzniku islamofobních postojů v českých médiích, a poukázat tak na užitečnost kritického přístupu k médiím.

Děti a reklama

Alena Vavřičková

Liberec : Bor, 2010
ISBN: 978-80-86807-44-7

Reklama představuje jeden z nejagresivnějších diskurzů současnosti. Všichni jsme jí obklopováni a ovlivňováni. I děti. Nebo především děti? Tato studie přináší základní poučení o reklamním diskurzu a dále zkoumá, jak jsou právě dětští příjemci vyzbrojeni vůči reklamnímu působení. Zároveň hledá odpovědi na následující otázky: Jsou děti ve věku povinné školní docházky tzv. mediálně gramotné? Dokážou identifikovat reklamu, porozumět reklamnímu textu, dešifrovat reklamní strategie? Chápou účel reklamy? Jak se jejich schopnosti vnímat kriticky mediální diskurs vyvíjí a na čem závisí?

Člověk, média a elektronická kultura
Výbor z díla
Herbert Marshal McLuhan

Jota, 2000
ISBN: 80-7217-128-3

Kniha proslulého kanadského teoretika médií a sociologa kultury přináší reprezentativní výbor z jeho celoživotního díla, zaměřeného na analýzu masové elektronické kultury a komunikačních médií.

Jednotlivé studie, texty, přednášky a rozhovory jsou rozčleněny do čtyř tematických okruhů. První oddíl obsahuje příspěvky o splynutí kultury s obchodem, které vyústilo v konstituování reklamy a zábavy coby fenoménu základního kulturního významu. Následující soubor se věnuje konfrontaci významu Gutenbergovy technologie a elektronických médií. McLuhan přibližuje průběh debat za účasti osobitého teoretika médií. Závěrečný tematický okruh zkoumá podstatu a význam umění v období průniku populární kultury do prostoru umění.

Tyranie médií

Ignacio Ramonet

Praha : Mladá fronta, 2003
ISBN: 80-204-1037-6

Cílem knihy je na základě sledování konkrétních kauz zachytit situaci propojeného trojúhelníku média-moc-komunikace v současné době radikální proměny komunikačních prostředků.

Na pozadí konkrétních mediálních kauz (smrt princezny Diany, aféra Clinton-Lewinská) se autor snaží poukázat na radikální změnu, kterou na přelomu 20. a 21. století procházejí masmédia i informace samotné. Konstatuje snižující se důvěryhodnost médií, proměnu informace ve zboží a výraznou vizualizaci zpravodajství, která vede k zaměnitelnosti pravdy a schopnosti vzbuzovat emoce. Autorova tvrzení bohužel často hraničí s banalitou, autor své závěry nedokáže využít jako východiska k důkladnějším analýzám. Kniha uspokojí hlavně laiky, příp. méně náročné zájemce o obor.

Čtyři důvody pro zrušení televize

Jerry Mander
Brno : Doplněk, 2000

Zásadní, myšlenkově převratná kniha, která pečlivě, argument za argumentem, vyvrací nebezpečně zakořeněné předsudky typu "nám přece televize neškodí, my ji máme pod kontrolou".

Všude a nikde
Vliv elektronických médií na sociální chování

Joshua Meyrowitz

Praha : Karolinum, 2006
ISBN: 80-246-0905-3

Klíčové dílo oborů mediálních studií a sociální psychologie.
Práce osobitým způsobem navazuje na výsledky bádání technologického deterministy M. McLuhana a sociologa E. Goffmana. Středem zájmu jsou jí sociologické změny privátního charakteru (např. zpochybnění autority, splývání dětství a dospělosti) i změny charakteru veřejného (oddělení sociálního a fyzického místa, nová politická realita apod.) vyplývající z přechodu z tištěných médií na elektronická.

Elektronická média podle Meyrowitze vytvářejí nové a bezprecedentní sociální situace, v nichž navazujeme vztahy a předvádíme se, aniž bychom byli svázáni příslušností ke konkrétní fyzické nebo společenské lokalitě. Díky – nebo kvůli – elektronickým médiím se nacházíme všude a současně nikde. Meyrowitz podrobně popisuje zejména zánik tajemství mezi světy mužů a žen, dětí a dospělých a veřejnosti a jejích politických vůdců

Tváří v tvář obrazovce

Blažek Bohuslav

Sociologické nakladatelství SLON (1995)
edice Studie
ISBN: 80-85850-11-7

Pozoruhodná kniha sestavená převážně z článků a úvah známého publicisty a sociálního ekologa se zabývá vlivem televize a ostatních médií na děti.

Jak se lze bránit tlaku médií? Jsou opravdu všichni vědci přesvědčeni o tom, že televizní násilí je zkáza mládeže? Jsou média skutečně tak nebezpečná, hlavně pro děti a mládež? Za jakých podmínek roste jejich nebezpečnost? Jak se vyvíjely názory na média vůbec a na televizní násilí? Kde je v tomto vývoji USA, Německo a kde my? Jak se vyvíjí mediální chování dítěte v ontogenezi? Co se dá v rodině dělat pro to, aby se dítě s médii naučilo žít? Na tyto otázky hledá odpověď tato knížka, která je sice u nás prvním titulem hned ze dvou oborů (ze sociální ekologie médií a z mediální výchovy), zároveň je ale varováním, abychom si tyto obory nevykládali jako záležitost specialistů, na něž pouze přesuneme zodpovědnost, nýbrž jako výzvu určenou nám občanům-laikům.

Děti a rodiče před televizí.
Rodinná socializace dětského televizního diváctví.

Klára Šeďová

Brno : Paido, 2007
ISBN: 978-80-7315-149-2

V současnosti probíhá živá diskuse o tom, do jaké míry mohou být různé sociálně patologické jevy způsobeny tím, že děti tráví příliš mnoho času s masovými médii. V této debatě se poněkud opomíjí role rodičů, přitom právě oni rozhodujícím způsobem ovlivňují, jakou dobu jejich dítě u televize stráví a co bude sledovat. Tato kniha na základě výsledků empirického výzkumu podává plastický obraz toho, co se v rodinách s předškolními dětmi odehrává ve chvílích, kdy děti usedají před televizní obrazovku. Ukazuje, jak rodiče – záměrně i ne záměrně – učí své děti dívat se na televizi.
Proč se děti dívají na televizi?
Jak se před obrazovkou chovají?
Kdo televizi zapíná?
Je podle rodičů televize dobrá, nebo špatná?
Existuje v rodinách s malými dětmi mediální výchova?

Krotíme obrazovku
Jak vést děti k rozumnému užívání médií

Pavel Říčan; Drahomíra Pithartová

Praha : Portál, 1995
edice Rádci pro rodiče a vychovatele
ISBN: 80-7178-084-7

Rady, jak rozumně usměrňovat zábavu zprostředkovanou televizní nebo počítačovou obrazovkou pro rodiče, učitele i starší děti.
První část knihy ukazuje, jaký vliv na dětskou duši a na rozvoj celé osobnosti má násilí na obrazovce, pornografie, reklama, seriály, počítačové hry a vůbec pasivní způsob zábavy a trávení volného času. Druhá část knihy ukazuje, jak naučit děti rozumně používat tato média.

Socializační role masmédií u dětí a mládeže
Negativní prvky ve vysílání (drogy, násilí)
Děti a reklama
Parlament České republiky, Kancelář Poslanecké sněmovny
Parlamentní institut
Informační studie č. 5. 101
Dle podkladů doc. PhDr. B. Köpplové CSc. a PhDr. J. Jiráka a materiálů Institutu dětí a mládeže MŠMT zpracoval: Bc. Petr Kolář
červenec 1997

Televize - nový kontinent
Kultura nebo chaos?
Wolfgang Kraus
Praha : Československá televize, 1991
edice Čs. televize
ISBN: 80-85005-02-6
Autor se snaží chápat televizi v celkových souvislostech života a postihnout její smysl v civilizované společnosti.
Základy masové komunikace
Michael Kunczik
Praha : Karolinum, 1995.
ISBN: 80-7184-134-X
Rozbor společenské role novinářů a masmédií.

Televizní násilí a zákon: vliv televizního násilí na kriminalitu dětí a mládeže a jeho zákonná úprava
Jiří Vlastník
Praha : Votobia, 2005.
ISBN: 80-7220-245-6
Studie se zabývá vlivem televizního vysílání na hodnotové systémy dětí a mládeže, na jejich životní styl a kriminální chování.
Na základě výzkumů hodnotí vliv televizního násilí na hodnoty, chování a kriminalitu dětí a mládeže. Uvádí počet a charakteristiku násilných televizních pořadů a důvody, proč se objevují ve vysílání. Zabývá se možnostmi právní regulace televizního násilí při zachování základního lidského práva na svobodu projevu. Poukazuje na jednotlivé národní a mezinárodní právní systémy a úpravy.



Bakalářská práce: Děti jako cílová skupina mediální persvaze
Alice Junková
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Fakulta multimediálních komunikací


 

SKRYTÉ TITULKY PRO NESLYŠÍCÍHO DĚTSKÉHO DIVÁKA
Marína Holubová, diplomová práce
Univerzita Karlova v Praze
Filozofická fakulta
Ústav českého jazyka a teorie komunikace


 

http://medialnigramotnost.fsv.cuni.cz/zobraz/hlavni-tema/novinky/

http://www.novinky.cz/zena/deti/154256-media-ovlivnuji-deti-a-jejich-vnimani-krasy.html

http://www.businessinsider.com/how-kids-consume-media-2011-4

http://rodina.dama.cz/clanek.php?id=4604

http://www.ato.cz/aktuality/aktuality/detske-pokojicky-prostredi-pro-medialni-rozvoj

http://www.psychicke-zdravi.cz/novinky-laik-nespavost/nemuzete-spat-vypnete-internet-a-televizi-305

http://www.psychicke-zdravi.cz/novinky-laik-nespavost/sestilete-deti-stravi-az-rok-sveho-zivota-pred-televizi-477

http://www.psychicke-zdravi.cz/novinky-laik-nespavost/televize-v-detskem-pokoji-krati-detem-spanek-248

http://www.bkb.cz/prevence/deti-a-tv/

http://cpr.apha.cz/rodice-deti-a-televize/

http://www.med.umich.edu/yourchild/topics/tv.htm

http://www.med.umich.edu/yourchild/topics/managetv.htm

http://umaine.edu/publications/4100e/

http://www.toplekar.cz/archiv-clanku/sexualita-a-media-na-co-si-dat-pozor.html

http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=522

http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/clanky/deti-mediim-rozumeji-ale-jinak-medialni-vychova-v-rodine-15.html

Máte-li tip na knihu či článek související s danou tématikou, upozorněte nás na něj, seznam rádi doplníme.

Uvítáme rovněž, pokud nám umožníte na webu Děti a média zveřejnit vaši seminární či diplomovou práci věnovanou problematice vlivu médií na děti.

- ZPĚT -




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media