18. 12. 2017

Česká školní inspekce zkoumá mediální gramotnost žáků

Ve dnech od 13. do 24. listopadu 2017 prováděla Česká školní inspekce ověřování výsledků žáků 9. ročníků základních škol a 2. ročníků středních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v oblastech čtenářské, matematické, sociální a mediální gramotnosti. Do vzorku bylo zařazeno přibližně 600 základních a 600 středních škol, přičemž v každé škole byly zjišťovány výsledky žáků pouze v jedné z uvedených oblastí.

Cílem zjišťování výsledků žáků je poskytnout objektivizovanou a relevantní informaci o výsledcích vzdělávání. Zjišťování ověřuje míru dosažení vybraných očekávaných výstupů podle příslušných rámcových vzdělávacích programů. Získané informace budou nejen zpětnou vazbou pro žáky a jejich zákonné zástupce, ale také významným evaluačním nástrojem pro školy a zdrojem potřebných datových podkladů pro případné úpravy kurikulárních dokumentů, zejména z pohledu sledování, hodnocení a případných úprav cílů vzdělávání. Z výsledků testu nebo jeho tematických částí je možné vyčíst užitečné informace o tom, která z témat zahrnutých v testech jsou žáci schopni řešit lépe a která hůře, a promítnout pak tyto informace do budoucí výuky. Na úrovni vzdělávacího systému budou výsledky výběrového zjišťování např. významným indikátorem správnosti nastavení výstupů v příslušném rámcovém vzdělávacím programu, dílčím podkladem pro hodnocení efektivity vzdělávání nebo zdrojem důležitých podnětů pro didaktiky jednotlivých relevantních vzdělávacích oborů.

Zjišťování výsledků žáků bylo realizováno prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET, s využitím testovací aplikace, která se ve škole instaluje na každý počítač, který je pro elektronické zjišťování výsledků žáků použit.

Ověřování výsledků žáků ve školním roce 2017/2018 je součástí šířeji koncipované tematické inspekční činnosti, která bude ve vymezených oblastech sledovat také podmínky vzdělávání, průběh vzdělávání a podporu rozvoje jednotlivých gramotností. Prezenční inspekční činnost se tak v případě uvedených gramotností uskuteční na vzorcích cca 150 základních a 150 středních škol, v případě hodnocení znalostí a dovedností získávaných a rozvíjených v rámci mediální výchovy pak na vzorcích cca 50 základních a 50 středních škol.

Je nutno uvítat, že se letos Česká školní inspekce vedle zkoumání tradičních gramotností, zejména čtenářské a matematické, zaměřila rovněž na efektivitu mediální výchovy a úroveň mediální gramotnosti. Jakmile budou výsledky šetření zpracovány a Českou školní inspekcí zveřejněny, bude se jejími závěry podrobně zabývat i web Děti a média.

 

Zdroj: tisková zpráva České školní inspekce

 


- ZPĚT -
predchozí
30. 11. 2018

Rozhovor s předsedou RRTV, Ivanem Krejčím, nejen o webu Děti a média

Pane předsedo, web Děti a média, který RRTV provozuje už více než šest let, vznikl jako projekt, jehož cílem je nabízet informace rodičům a všem dalším, kteří se bojí negativního vlivu médií na děti. Myslíte, že tento úkol web plní? Věřím, že ano. Prostřednictvím webu se snažíme poskytovat širokou…
22. 11. 2018

50. Dětský filmový festival Oty Hofmana

Jako tradičně každý rok, konal se i letos v Ostrově Festival Oty Hofmana. Letos to byl již jubilejní 50. ročník. Tento dětský filmový a televizní festival je organizován Domem kultury Ostrov na Mírovém náměstí, kde se také koná většina akcí souvisejících s festivalem. Ten je zejména přehlídkou…
5. 11. 2018

Audio obsah ohrožující dětské posluchače ve vysílání Českého rozhlasu

Program Český rozhlas 3 – Vltava pro své posluchače v červenci a srpnu 2018 připravil „africké léto“. Do vysílání zařazoval pořady, jimiž chtěl, dle svého vyjádření, vzdát hold pestrosti afrického kontinentu, jeho exotické a bezbřehé imaginaci. Český rozhlas záměr propagoval slovy: „Necháme si…
26. 10. 2018

Rodičovský průvodce digitálním světem

„Mediální mámy a digitální tátové“ to je titul nové publikace, která zkoumá vliv moderních komunikačních technologií na děti a dospívající. Autorkou knihy je dr. Yalda T. Uhls, psycholožka a sama matka dvou teenagerů.
19. 10. 2018

Podnětný článek v časopisu NATIONAL GEOGRAPHIC o agresi on-line

V srpnovém čísle české mutace populárně-naučného měsíčníku NATIONAL GEOGRAPHIC vyšel v sekci „Objevujte | Aktuální téma – Vysvětlení každodenních divů a záhad kolem nás“ (s. 4–8) zajímavý článek „Jsme tak zlí, jak ukazujeme on-line?“ od badatele Agustína Fuentese, profesora antropologie na…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media