18. 12. 2017

Česká školní inspekce zkoumá mediální gramotnost žáků

Ve dnech od 13. do 24. listopadu 2017 prováděla Česká školní inspekce ověřování výsledků žáků 9. ročníků základních škol a 2. ročníků středních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v oblastech čtenářské, matematické, sociální a mediální gramotnosti. Do vzorku bylo zařazeno přibližně 600 základních a 600 středních škol, přičemž v každé škole byly zjišťovány výsledky žáků pouze v jedné z uvedených oblastí.

Cílem zjišťování výsledků žáků je poskytnout objektivizovanou a relevantní informaci o výsledcích vzdělávání. Zjišťování ověřuje míru dosažení vybraných očekávaných výstupů podle příslušných rámcových vzdělávacích programů. Získané informace budou nejen zpětnou vazbou pro žáky a jejich zákonné zástupce, ale také významným evaluačním nástrojem pro školy a zdrojem potřebných datových podkladů pro případné úpravy kurikulárních dokumentů, zejména z pohledu sledování, hodnocení a případných úprav cílů vzdělávání. Z výsledků testu nebo jeho tematických částí je možné vyčíst užitečné informace o tom, která z témat zahrnutých v testech jsou žáci schopni řešit lépe a která hůře, a promítnout pak tyto informace do budoucí výuky. Na úrovni vzdělávacího systému budou výsledky výběrového zjišťování např. významným indikátorem správnosti nastavení výstupů v příslušném rámcovém vzdělávacím programu, dílčím podkladem pro hodnocení efektivity vzdělávání nebo zdrojem důležitých podnětů pro didaktiky jednotlivých relevantních vzdělávacích oborů.

Zjišťování výsledků žáků bylo realizováno prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET, s využitím testovací aplikace, která se ve škole instaluje na každý počítač, který je pro elektronické zjišťování výsledků žáků použit.

Ověřování výsledků žáků ve školním roce 2017/2018 je součástí šířeji koncipované tematické inspekční činnosti, která bude ve vymezených oblastech sledovat také podmínky vzdělávání, průběh vzdělávání a podporu rozvoje jednotlivých gramotností. Prezenční inspekční činnost se tak v případě uvedených gramotností uskuteční na vzorcích cca 150 základních a 150 středních škol, v případě hodnocení znalostí a dovedností získávaných a rozvíjených v rámci mediální výchovy pak na vzorcích cca 50 základních a 50 středních škol.

Je nutno uvítat, že se letos Česká školní inspekce vedle zkoumání tradičních gramotností, zejména čtenářské a matematické, zaměřila rovněž na efektivitu mediální výchovy a úroveň mediální gramotnosti. Jakmile budou výsledky šetření zpracovány a Českou školní inspekcí zveřejněny, bude se jejími závěry podrobně zabývat i web Děti a média.

 

Zdroj: tisková zpráva České školní inspekce

 


- ZPĚT -
predchozí
27. 9. 2018

ČISTIČI – film o lidech, kteří „uklízí“ virtuální odpad, a kteří viděli všechno

Již dříve jsme čtenáře webu Děti a média informovali o zajímavých dokumentárních filmech, které se nějakým způsobem týkají médií. Nyní budeme věnovat pozornost filmu Čističi (The Cleaners) německých režisérů Hanse Blocka a Moritze Riesewiecka o lidech, kteří vyhledávají a mažou na internetu závadný…
20. 9. 2018

Seznam se bezpečně

Stále více firem si uvědomuje svou společenskou zodpovědnost a věnuje značnou pozornost projektům, které nemají za účel generování zisku a zvyšování hospodářských výsledků, ale jejich cílem je pomáhat a prospívat veřejnosti. Příkladem je společnost Seznam, která připravila projekt s názvem Seznam…
14. 8. 2018

Začíná éra soustavného budování sítí mediální gramotnosti

Instituce sdružující evropské regulátory pro oblast audiovizuálních mediálních služeb EPRA (European Platform of Regulation Authorities) na svém 47. setkání, které proběhlo v květnu v Lucemburku, přijala finální podobu dokumentu nazvaného “Sítě mediální gramotnosti – pokyny“. Jedná se o dokument,…
24. 7. 2018

Ohrožující obsah ve vysílání do zahraničí

Čtenáři webu Děti a média jsou pravidelně informováni o případech, kdy Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zasáhla vůči provozovatelům, kteří do svého vysílání v chráněném čase mezi 6. a 22. hodinou zařadili obsah, který má potenciál ohrozit psychický, fyzický nebo mravní vývoj dětí…
16. 7. 2018

Evropské hodnoty: Analýza stavu mediálního vzdělávání na základních a středních školách v ČR

Think-tank Evropské hodnoty zveřejnil před několika týdny studii Analýza stavu mediálního vzdělávání na základních a středních školách v ČR, kterou zpracoval vyučující pražského Gymnázia Na Zatlance a spoluzakladatel Aliance pro otevřené vzdělávání Michal Kaderka.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media