20. 10. 2017

Odolávat propagandě je celospolečenským zájmem

V nedávné době jsme se na webu Děti a média zamýšleli nad novými riziky, která média přinášejí pro dnešní generaci dětí a dospívajících. Zaměřili jsme se na problematiku návodnosti mediálně zprostředkovaného rizikového chování. Dnes se chceme věnovat nebezpečím, která jsou rovněž novým fenoménem posledních let a na která čím dál častěji upozorňují experti u nás i v zahraničí.

Tím rizikem je podléhání propagandě, fejkům a mediální manipulaci.

Někteří mediální experti, ale také politologové a sociologové, se dokonce domnívají, že dezinformační ovlivňování dětí a dospívajících, kteří si ještě neosvojili kritické myšlení a nedisponují dostatečnými životními zkušenostmi a znalostmi, je největším mediálním rizikem současnosti. Možná je v tomto kontextu zbytečné i uvádět termín „mediální riziko“, protože žijeme v době, kdy již takřka není možné oddělit svět „mediální“ a svět „reálný“. Zejména pro nemladší generaci je takové rozdělování absurdní. Dnešní děti školního věku si již nepamatují, kdy držely v ruce poprvé mobil nebo tablet, jelikož se tak stalo v době, kdy jim byl rok nebo dva. Takové děti jsou zcela přirozeně zvyklé přijímat kontinuálně informace, aniž by měly potřebu vážit jejich relevantnost, nerozlišují mezi informacemi od rodičů, učitelů, ze sociálních sítí, z televizního vysílání. Neuvědomují si rozdíl mezi sdělením uvedeným na blogu a na webových stránkách renomovaného zpravodajského deníku.

Schopnost dětí rozpoznávat mezi subjektivním obsahem a objektivními informacemi a tím spíš pak mezi ověřenými a podloženými sděleními a účelovými dezinformacemi je nízká. V mladším školním věku to samozřejmě souvisí s úrovní čtenářské gramotnosti, ve vyšším věku je to ovšem již důsledek u nás dosud značně zanedbávané mediální výchovy a potažmo nízké mediální gramotnosti.

Přitom schopnost čelit propagandě a mediální manipulaci je nejen předpokladem základní osobní ochrany, ale čím dál více také celospolečenským zájmem. Hovoříme-li o osobní rovině, pak máme zejména na mysli schopnost odolávat tlakům, které mohou jednotlivce nějakou formou poškodit. Například v podobě podlehnutí marketingovému nátlaku a nákupu zboží, které ve skutečnosti nechceme nebo nepotřebujeme, nebo podlehnutí sektě, která si nás zotročí.

Celospolečenský zájem pak spočívá v nutnosti toho, aby stát tvořili emancipovaní, informovaní a obezřetní občané, kteří se nenechají obalamutit a strhnout nátlakovými skupinami, sledujícími politické, ekonomické či jiné cíle. Není dokonce přehnané tvrdit, že mediální výchova tak má i bezpečnostně-politický rozměr. Dosáhnout svých politických a vojenských cílů je totiž pro případného agresora mnohem snazší v zemi, kde je veřejné mínění zpracováno efektivní propagandou.

Naštěstí se v posledních několika letech začaly objevovat projekty, které usilují o to snížit deficit v mediální výchově a které nabízejí školám a veřejnosti programy zvyšující mediální gramotnost.

Například studenti Masarykovy univerzity spustili v loňském roce projekt „zvol si info“, jehož cílem je postavit se vlivu propagandy v České republice. Tým studentů učí středoškoláky kritickému myšlení a osvojení si schopnosti rozpoznat fejk či dezinformaci.

Pro všechny zájemce pak studenti vydali příručku mediální gramotnosti Surfařův průvodce po internetu, která obsahuje základní pravidla, jak rozpoznat dezinformace. Průvodce a mnoho dalších zajímavých informací je k nalezení zde: http://zvolsi.info/

 

Vilma Hušková

 


- ZPĚT -
predchozí
31. 10. 2017

Samoregulace reklamy na alkohol

V nedávné době web Děti a média informoval o efektivitě samoregulačních opatření, jejichž cílem je omezit vliv reklamy propagující sladké, slané a tučné potraviny na dětské spotřebitele. Je třeba zmínit, že rovněž někteří výrobci alkoholu jsou si vědomi své společenské odpovědnosti.
20. 10. 2017

Odolávat propagandě je celospolečenským zájmem

V nedávné době jsme se na webu Děti a média zamýšleli nad novými riziky, která média přinášejí pro dnešní generaci dětí a dospívajících. Zaměřili jsme se na problematiku návodnosti mediálně zprostředkovaného rizikového chování. Dnes se chceme věnovat nebezpečím, která jsou rovněž novým fenoménem…
6. 10. 2017

Budoucnost mediální výchovy v České republice

Ve druhé polovině roku 2017 a na začátku roku 2018 probíhá na půdě Senátu parlamentu České republiky série odborných seminářů s názvem Budoucnost mediální výchovy v České republice. Pořadateli seminářů jsou Institut komunikačních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy…
20. 9. 2017

Samoregulace reklamy na nezdravé potraviny je efektivní

Web Děti a média se již po několik let pravidelně vrací k problematice ochrany dětských spotřebitelů před dopady reklamy na sladké, slané a tučné potraviny. Evropská komise apeluje na členské státy EU, aby věnovaly zvýšenou pozornost zejména důsledkům reklamy na tyto skupiny potravin, spočívajícím…
11. 9. 2017

Nepodceňujme riziko nápodoby

O rizicích, která média představují pro děti a dospívající, web Děti a média informuje pravidelně. V souvislosti s překotným vývojem komunikačních technologií se ale i rizika proměňují. Mění se i pohled veřejnosti a odborníků na to, před čím děti chránit a jak.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media