21. 6. 2017

Závěry Národního konventu EU na téma Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání

V dubnu letošního roku se uskutečnil kulatý stůl Národního konventu o EU na téma Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání za účasti zástupců ministerstev, senátu, parlamentu, Evropského parlamentu, profesních sdružení, univerzit, neziskových organizací a dalších. Odbornou záštitu nad jednáním převzala Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy.

Kulatý stůl se věnoval stavu mediální gramotnosti v České republice, nedostatkům současného rámce a příkladům dobré praxe. Mediální gramotnost se dostala do popředí veřejných debat v Evropské unii i jejich členských státech především v důsledku rozmachu alternativních médií, stoupající nedůvěry v média a elity obecně, i kvůli obavám z možného vnějšího ovlivňování domácí politiky. Evropská unie i její členské státy zřizují instituce, které se mají s takzvanými „fake news“ vypořádávat a uvádět je na pravou míru. Současně se ovšem objevují názory, že aktivity státních nebo mezinárodních institucí mohou být kontraproduktivní a klíčová je schopnost jednotlivců vyhodnotit kvalitu informací, které konzumují, i bez přímé asistence státu, tj. jejich mediální gramotnost.

Ústředním rámcem diskuze byla problematika mediální gramotnosti obecně, leč důraz byl kladen zejména na nejmladší generace a školský systém, což reflektovaly i základní otázky, z nichž celá diskuze vycházela.

1. Jaký je současný stav mediální gramotnosti české společnosti (zejména dětí a dospívajících) a kdo se má podílet na koordinaci aktivit pro její rozvoj?

2. Jakým způsobem rozvíjet mediální gramotnost, například v kontextu konfrontace s falešnými zprávami, a jakými příklady dobré praxe je možné se inspirovat?

Závěry diskuze kulatého stolu Národního konventu lze ve stručnosti shrnout do následujících doporučení.

Zaprvé, provést důkladnou analýzu stávající situace a zjistit: (I) jakým způsobem se v ČR mediální výchova na školách realizuje; (II) analyzovat stávající dokumenty; (III) zmapovat možnosti rozvoje mediální gramotnosti.

Zadruhé, iniciovat kroky přímo vedoucí k formulování koncepce směřování a rozvoje mediální výchovy pro Českou republiku s cílem identifikovat oblasti rozvoje mediální gramotnosti jako kompetence v rámci předškolního, školního, mimoškolního i celoživotního vzdělávání i na postavení mediální gramotnosti ve vztahu ke skupinám se specifickými potřebami.

Zatřetí, vytvořit mezirezortní platformu ke koordinaci realizovaných aktivit v oblasti rozvoje mediální gramotnosti, k usnadnění komunikace mezi relevantními subjekty, k monitoringu oblasti a v neposlední řadě k tvorbě možností a vhodného prostředí pro rozvoj dané oblasti.

Začtvrté, vytvořit širší škálu finanční a jiné podpory pro rozvoj programů zaměřených na vzdělávání v oblasti mediální výchovy a výzkumu její implementace. Programy by se měly zaměřit na rozvoj mediální výchovy na základních a středních školách (např. na projektovou výuku či přípravu pomůcek), rozvoj přípravy učitelů a výchovných programů (inovace studijních programů), podporu a vzdělávání v oblasti neformálního vzdělávání a výzkum úspěšnosti výše zmíněných procesů.

Opomíjet by se neměl ani vhodný rozvoj a podpora celoživotního vzdělávání v oblasti mediální gramotnosti, ať už pro vybrané skupiny obyvatel (rodiče, seniory, sociální a zdravotně znevýhodněné), tak pro zájemce z řad širší veřejnosti.

 

- ZPĚT -
predchozí
20. 9. 2017

Samoregulace reklamy na nezdravé potraviny je efektivní

Web Děti a média se již po několik let pravidelně vrací k problematice ochrany dětských spotřebitelů před dopady reklamy na sladké, slané a tučné potraviny. Evropská komise apeluje na členské státy EU, aby věnovaly zvýšenou pozornost zejména důsledkům reklamy na tyto skupiny potravin, spočívajícím…
11. 9. 2017

Nepodceňujme riziko nápodoby

O rizicích, která média představují pro děti a dospívající, web Děti a média informuje pravidelně. V souvislosti s překotným vývojem komunikačních technologií se ale i rizika proměňují. Mění se i pohled veřejnosti a odborníků na to, před čím děti chránit a jak.
31. 8. 2017

Konference v Cartageně poskytla globální pohled na mediální vzdělávání

V červenci tohoto roku se v rámci doprovodného programu konference Mezinárodní asociace pro výzkum médií a komunikace (IAMCR) uskutečnila v kolumbijské Cartageně konference nazvaná „Global Shifts in Media Education: Where are we now?“ (Globální posuny mediálního vzdělávání: současný stav).
21. 8. 2017

Přednáška Regulace, nebo cenzura? na Letní filmové škole

Do letošního ročníku Letní filmové školy byla zařazena přednáška Vilmy Huškové a Jiřího Hadaše Regulace, nebo cenzura?, která proběhla 31. 7. 2017 v Klubu kultury v Uherském Hradišti. Jejím cílem bylo seznámit zejména mladé účastníky LFŠ s principy cenzury a regulace v audiovizi a s rozdíly mezi…
28. 6. 2017

Násilné videohry by nemusely být pro hráče deformující, tvrdí nová studie

Hraní násilných videoher bylo často spojováno s nárůstem agresivního chování. Za ústřední mechanismus byl považován proces ztráty emoční citlivosti, zapříčiněný dlouhotrvajícím, opakovaným hraním počítačových her, v nichž dominoval prvek násilí.
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media