21. 6. 2017

Závěry Národního konventu EU na téma Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání

V dubnu letošního roku se uskutečnil kulatý stůl Národního konventu o EU na téma Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání za účasti zástupců ministerstev, senátu, parlamentu, Evropského parlamentu, profesních sdružení, univerzit, neziskových organizací a dalších. Odbornou záštitu nad jednáním převzala Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy.

Kulatý stůl se věnoval stavu mediální gramotnosti v České republice, nedostatkům současného rámce a příkladům dobré praxe. Mediální gramotnost se dostala do popředí veřejných debat v Evropské unii i jejich členských státech především v důsledku rozmachu alternativních médií, stoupající nedůvěry v média a elity obecně, i kvůli obavám z možného vnějšího ovlivňování domácí politiky. Evropská unie i její členské státy zřizují instituce, které se mají s takzvanými „fake news“ vypořádávat a uvádět je na pravou míru. Současně se ovšem objevují názory, že aktivity státních nebo mezinárodních institucí mohou být kontraproduktivní a klíčová je schopnost jednotlivců vyhodnotit kvalitu informací, které konzumují, i bez přímé asistence státu, tj. jejich mediální gramotnost.

Ústředním rámcem diskuze byla problematika mediální gramotnosti obecně, leč důraz byl kladen zejména na nejmladší generace a školský systém, což reflektovaly i základní otázky, z nichž celá diskuze vycházela.

1. Jaký je současný stav mediální gramotnosti české společnosti (zejména dětí a dospívajících) a kdo se má podílet na koordinaci aktivit pro její rozvoj?

2. Jakým způsobem rozvíjet mediální gramotnost, například v kontextu konfrontace s falešnými zprávami, a jakými příklady dobré praxe je možné se inspirovat?

Závěry diskuze kulatého stolu Národního konventu lze ve stručnosti shrnout do následujících doporučení.

Zaprvé, provést důkladnou analýzu stávající situace a zjistit: (I) jakým způsobem se v ČR mediální výchova na školách realizuje; (II) analyzovat stávající dokumenty; (III) zmapovat možnosti rozvoje mediální gramotnosti.

Zadruhé, iniciovat kroky přímo vedoucí k formulování koncepce směřování a rozvoje mediální výchovy pro Českou republiku s cílem identifikovat oblasti rozvoje mediální gramotnosti jako kompetence v rámci předškolního, školního, mimoškolního i celoživotního vzdělávání i na postavení mediální gramotnosti ve vztahu ke skupinám se specifickými potřebami.

Zatřetí, vytvořit mezirezortní platformu ke koordinaci realizovaných aktivit v oblasti rozvoje mediální gramotnosti, k usnadnění komunikace mezi relevantními subjekty, k monitoringu oblasti a v neposlední řadě k tvorbě možností a vhodného prostředí pro rozvoj dané oblasti.

Začtvrté, vytvořit širší škálu finanční a jiné podpory pro rozvoj programů zaměřených na vzdělávání v oblasti mediální výchovy a výzkumu její implementace. Programy by se měly zaměřit na rozvoj mediální výchovy na základních a středních školách (např. na projektovou výuku či přípravu pomůcek), rozvoj přípravy učitelů a výchovných programů (inovace studijních programů), podporu a vzdělávání v oblasti neformálního vzdělávání a výzkum úspěšnosti výše zmíněných procesů.

Opomíjet by se neměl ani vhodný rozvoj a podpora celoživotního vzdělávání v oblasti mediální gramotnosti, ať už pro vybrané skupiny obyvatel (rodiče, seniory, sociální a zdravotně znevýhodněné), tak pro zájemce z řad širší veřejnosti.

 

- ZPĚT -
predchozí
28. 6. 2017

Násilné videohry by nemusely být pro hráče deformující, tvrdí nová studie

Hraní násilných videoher bylo často spojováno s nárůstem agresivního chování. Za ústřední mechanismus byl považován proces ztráty emoční citlivosti, zapříčiněný dlouhotrvajícím, opakovaným hraním počítačových her, v nichž dominoval prvek násilí.
21. 6. 2017

Závěry Národního konventu EU na téma Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání

V dubnu letošního roku se uskutečnil kulatý stůl Národního konventu o EU na téma Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání za účasti zástupců ministerstev, senátu, parlamentu, Evropského parlamentu, profesních sdružení, univerzit, neziskových organizací a dalších. Odbornou záštitu nad…
19. 6. 2017

Druhý ročník konference Média dětem, média s dětmi

Dne 1. června 2017 se uskutečnil druhý ročník konference Média dětem, média s dětmi, který v rámci zlínského filmového festivalu pořádá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Konference se tentokrát zaměřila na problematiku zpřístupňování audiovizuálního obsahu dětem se zrakovým a sluchovým…
18. 5. 2017

Ofcom zkoumal urážlivost a vulgárnost vyjadřování v médiích

Pravidelní čtenáři webu Děti a média vědí, že v České republice zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zakazuje, aby mezi 6. a 22. hodinou byly do programů zařazovány pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky. Na plnění této zákonné povinnosti dohlíží…
5. 5. 2017

Zmapování projektů na zvyšování mediální gramotnosti v EU

Evropská Audiovisuální Observatoř za podpory Rady Evropy a ve spolupráci s Evropskou komisí a členskými státy zveřejnila dne 28. března 2017 zprávu „Zmapování praktik a podniknutých akcí v oblasti mediální gramotnosti v EU-28“. Zpráva se zaměřila na projekty oslovující recipienty prostřednictvím…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media