21. 6. 2017

Závěry Národního konventu EU na téma Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání

V dubnu letošního roku se uskutečnil kulatý stůl Národního konventu o EU na téma Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání za účasti zástupců ministerstev, senátu, parlamentu, Evropského parlamentu, profesních sdružení, univerzit, neziskových organizací a dalších. Odbornou záštitu nad jednáním převzala Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy.

Kulatý stůl se věnoval stavu mediální gramotnosti v České republice, nedostatkům současného rámce a příkladům dobré praxe. Mediální gramotnost se dostala do popředí veřejných debat v Evropské unii i jejich členských státech především v důsledku rozmachu alternativních médií, stoupající nedůvěry v média a elity obecně, i kvůli obavám z možného vnějšího ovlivňování domácí politiky. Evropská unie i její členské státy zřizují instituce, které se mají s takzvanými „fake news“ vypořádávat a uvádět je na pravou míru. Současně se ovšem objevují názory, že aktivity státních nebo mezinárodních institucí mohou být kontraproduktivní a klíčová je schopnost jednotlivců vyhodnotit kvalitu informací, které konzumují, i bez přímé asistence státu, tj. jejich mediální gramotnost.

Ústředním rámcem diskuze byla problematika mediální gramotnosti obecně, leč důraz byl kladen zejména na nejmladší generace a školský systém, což reflektovaly i základní otázky, z nichž celá diskuze vycházela.

1. Jaký je současný stav mediální gramotnosti české společnosti (zejména dětí a dospívajících) a kdo se má podílet na koordinaci aktivit pro její rozvoj?

2. Jakým způsobem rozvíjet mediální gramotnost, například v kontextu konfrontace s falešnými zprávami, a jakými příklady dobré praxe je možné se inspirovat?

Závěry diskuze kulatého stolu Národního konventu lze ve stručnosti shrnout do následujících doporučení.

Zaprvé, provést důkladnou analýzu stávající situace a zjistit: (I) jakým způsobem se v ČR mediální výchova na školách realizuje; (II) analyzovat stávající dokumenty; (III) zmapovat možnosti rozvoje mediální gramotnosti.

Zadruhé, iniciovat kroky přímo vedoucí k formulování koncepce směřování a rozvoje mediální výchovy pro Českou republiku s cílem identifikovat oblasti rozvoje mediální gramotnosti jako kompetence v rámci předškolního, školního, mimoškolního i celoživotního vzdělávání i na postavení mediální gramotnosti ve vztahu ke skupinám se specifickými potřebami.

Zatřetí, vytvořit mezirezortní platformu ke koordinaci realizovaných aktivit v oblasti rozvoje mediální gramotnosti, k usnadnění komunikace mezi relevantními subjekty, k monitoringu oblasti a v neposlední řadě k tvorbě možností a vhodného prostředí pro rozvoj dané oblasti.

Začtvrté, vytvořit širší škálu finanční a jiné podpory pro rozvoj programů zaměřených na vzdělávání v oblasti mediální výchovy a výzkumu její implementace. Programy by se měly zaměřit na rozvoj mediální výchovy na základních a středních školách (např. na projektovou výuku či přípravu pomůcek), rozvoj přípravy učitelů a výchovných programů (inovace studijních programů), podporu a vzdělávání v oblasti neformálního vzdělávání a výzkum úspěšnosti výše zmíněných procesů.

Opomíjet by se neměl ani vhodný rozvoj a podpora celoživotního vzdělávání v oblasti mediální gramotnosti, ať už pro vybrané skupiny obyvatel (rodiče, seniory, sociální a zdravotně znevýhodněné), tak pro zájemce z řad širší veřejnosti.

 

- ZPĚT -
predchozí
18. 12. 2017

Česká školní inspekce zkoumá mediální gramotnost žáků

Ve dnech od 13. do 24. listopadu 2017 prováděla Česká školní inspekce ověřování výsledků žáků 9. ročníků základních škol a 2. ročníků středních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v oblastech čtenářské, matematické, sociální a mediální gramotnosti. Do vzorku bylo zařazeno přibližně…
30. 11. 2017

49. Dětský filmový festival Oty Hofmana

Jako tradičně každý rok, konal se i letos v Ostrově Festival Oty Hofmana, tentokráte již jeho 49. ročník. Tento dětský filmový a televizní festival je organizován Domem kultury Ostrov na Mírovém náměstí, kde se také koná většina akcí souvisejících s festivalem. Ten je zejména přehlídkou filmů…
29. 11. 2017

Budoucnost ochrany dětských diváků

Stále častěji lze slýchat ve veřejném prostoru, že regulace televizního vysílání, jejímž cílem je chránit děti před rizikovými pořady, je anachronismus. Kritici regulace argumentují tím, že pokud se dítě jen pár kliky na internetu dostane prakticky k jakémukoli obsahu, je dohled nad tím, aby před…
31. 10. 2017

Samoregulace reklamy na alkohol

V nedávné době web Děti a média informoval o efektivitě samoregulačních opatření, jejichž cílem je omezit vliv reklamy propagující sladké, slané a tučné potraviny na dětské spotřebitele. Je třeba zmínit, že rovněž někteří výrobci alkoholu jsou si vědomi své společenské odpovědnosti.
20. 10. 2017

Odolávat propagandě je celospolečenským zájmem

V nedávné době jsme se na webu Děti a média zamýšleli nad novými riziky, která média přinášejí pro dnešní generaci dětí a dospívajících. Zaměřili jsme se na problematiku návodnosti mediálně zprostředkovaného rizikového chování. Dnes se chceme věnovat nebezpečím, která jsou rovněž novým fenoménem…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media