21. 6. 2017

Závěry Národního konventu EU na téma Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání

V dubnu letošního roku se uskutečnil kulatý stůl Národního konventu o EU na téma Mediální gramotnost v kontextu občanského vzdělávání za účasti zástupců ministerstev, senátu, parlamentu, Evropského parlamentu, profesních sdružení, univerzit, neziskových organizací a dalších. Odbornou záštitu nad jednáním převzala Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy.

Kulatý stůl se věnoval stavu mediální gramotnosti v České republice, nedostatkům současného rámce a příkladům dobré praxe. Mediální gramotnost se dostala do popředí veřejných debat v Evropské unii i jejich členských státech především v důsledku rozmachu alternativních médií, stoupající nedůvěry v média a elity obecně, i kvůli obavám z možného vnějšího ovlivňování domácí politiky. Evropská unie i její členské státy zřizují instituce, které se mají s takzvanými „fake news“ vypořádávat a uvádět je na pravou míru. Současně se ovšem objevují názory, že aktivity státních nebo mezinárodních institucí mohou být kontraproduktivní a klíčová je schopnost jednotlivců vyhodnotit kvalitu informací, které konzumují, i bez přímé asistence státu, tj. jejich mediální gramotnost.

Ústředním rámcem diskuze byla problematika mediální gramotnosti obecně, leč důraz byl kladen zejména na nejmladší generace a školský systém, což reflektovaly i základní otázky, z nichž celá diskuze vycházela.

1. Jaký je současný stav mediální gramotnosti české společnosti (zejména dětí a dospívajících) a kdo se má podílet na koordinaci aktivit pro její rozvoj?

2. Jakým způsobem rozvíjet mediální gramotnost, například v kontextu konfrontace s falešnými zprávami, a jakými příklady dobré praxe je možné se inspirovat?

Závěry diskuze kulatého stolu Národního konventu lze ve stručnosti shrnout do následujících doporučení.

Zaprvé, provést důkladnou analýzu stávající situace a zjistit: (I) jakým způsobem se v ČR mediální výchova na školách realizuje; (II) analyzovat stávající dokumenty; (III) zmapovat možnosti rozvoje mediální gramotnosti.

Zadruhé, iniciovat kroky přímo vedoucí k formulování koncepce směřování a rozvoje mediální výchovy pro Českou republiku s cílem identifikovat oblasti rozvoje mediální gramotnosti jako kompetence v rámci předškolního, školního, mimoškolního i celoživotního vzdělávání i na postavení mediální gramotnosti ve vztahu ke skupinám se specifickými potřebami.

Zatřetí, vytvořit mezirezortní platformu ke koordinaci realizovaných aktivit v oblasti rozvoje mediální gramotnosti, k usnadnění komunikace mezi relevantními subjekty, k monitoringu oblasti a v neposlední řadě k tvorbě možností a vhodného prostředí pro rozvoj dané oblasti.

Začtvrté, vytvořit širší škálu finanční a jiné podpory pro rozvoj programů zaměřených na vzdělávání v oblasti mediální výchovy a výzkumu její implementace. Programy by se měly zaměřit na rozvoj mediální výchovy na základních a středních školách (např. na projektovou výuku či přípravu pomůcek), rozvoj přípravy učitelů a výchovných programů (inovace studijních programů), podporu a vzdělávání v oblasti neformálního vzdělávání a výzkum úspěšnosti výše zmíněných procesů.

Opomíjet by se neměl ani vhodný rozvoj a podpora celoživotního vzdělávání v oblasti mediální gramotnosti, ať už pro vybrané skupiny obyvatel (rodiče, seniory, sociální a zdravotně znevýhodněné), tak pro zájemce z řad širší veřejnosti.

 

- ZPĚT -
predchozí
14. 6. 2018

Fake news, pravda a lež aneb pár zajímavých odkazů

Problematice fake news a mediální manipulaci se na webu Děti a média věnujeme často. Tentokrát jsme pro Vás připravili výběr odkazů na řadu zajímavých článků, které se tématy dezinformací, hoaxů, fake news či konspiračních teorií zabývají.
5. 6. 2018

Upozornění na porušení zákona v souvislosti s odvysílanými autentickými záběry

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na svém zasedání dne 10. dubna 2018 rozhodla upozornit tři provozovatele televizního vysílání na porušení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb. v reakci na odvysílání amatérských záběrů, které mohly mít negativní dopad na psychický vývoj dětských…
11. 5. 2018

Třetí ročník konference Média dětem, média s dětmi bude věnován rozhlasu

Letošní ročník konference Média dětem, média s dětmi, pořádaný Radou pro rozhlasové a televizní vysílání v rámci ZLÍN FILM FESTIVAL 2018, se tentokrát zaměří na vztah dětí a rozhlasového vysílání. Bude se zamýšlet nad tím, co rádio nabízí dnešním dětem, a to nejen jako posluchačům, ale také jako…
4. 5. 2018

Moc osudu pro děti ohrožující

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na svém zasedání dne 10. dubna 2018 rozhodla upozornit provozovatele programu KINO BARRANDOV, Barrandov Televizní Studio a.s., na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona č. 231/2001 Sb., tedy povinnosti nezařazovat mezi 6. a 22. hodinou do vysílání…
23. 4. 2018

Studie Ofcom Děti a rodiče: využití médií

Britský audiovisuální regulátor Ofcom vydal 29. listopadu 2017 Zprávu o přístupu rodičů a jejich dětí k médiím. Zpráva rozebírá mediální gramotnost nejen dětí jakožto chráněné skupiny diváků, ale i jejich rodičů, neboť ti mají podstatný vliv na to, co a jak jejich děti konzumují. Zpráva detailně…
následující




info@detiamedia.cz

Fórum webu děti a media